Rok 2024/2025 rozpoczynamy ponownie od wygranej w konkursie na projekt „Działajmy Razem” Projekt zakłada szereg międzypokoleniowych działań i otrzymaliśmy na niego miejskie środki ! Od października rozpoczynamy realizację.
Projekt „Działajmy Razem” zakłada wdrażanie w szkole metody obserwacji i doświadczeń na różnych etapach procesów edukacyjnych. Jest projektem ogólnopolskim, zrzeszającym szkoły z różnych regionów i o różnorodnej specyfice – by wspierać dzielenie się dobrymi praktykami, poszukiwanie nowoczesnych rozwiązań metodycznych i dydaktycznych. Nauczyciele i dyrekcja , uczestniczący w projekcie, odbywają wiele szkoleń i konferencji , udział w projekcie wymagał przejścia przez proces kwalifikacji szkoły . SP 106 udało się, jako jednej z czterech szkół krakowskich, znaleźć się w gronie szkół realizujących „Dziecko z Pasją”.
Ogród z klasą
Ogród z Klasą to projekt realizowany wraz z Zarządem Zieleni Miejskiej. W przestrzeni zielonej SP 106 uczniowie uprawiają nasady warzywne i ozdobne, wykonano rabaty bioróżnorodne oraz altany wierzbowe, toczą się zajęcia edukacyjne na świeżym powietrzu
W ramach projektu dokonano również nasady drzew na terenie zielonym wokół szkoły oraz zainstalowano domki dla jeży, budki dla ptaków, karmniki, domki dla owadów. W roku 2022 powstała eko szklarnia oraz oddano do użytku kompostownik. Zamontowano beczkę na wodę opadową, przeznaczoną do podlewania ogrodowych rośli. Projekt zakłada aktywny udział dzieci w prowadzonych nasadach, pielęgnacji roślin oraz użytkowaniu warzyw z ogrodu. W każdym roku w projekcie biorą udział uczniowie SP 106 oraz dzieci z Przedszkola nr 47.
Mega Misja
Przy realizacji wyzwań uczniowie uczą się, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, unikać niebezpieczeństw w sieci, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć wiarygodne informacje w internecie, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy.
W MegaMisji stawiamy na współpracę między dziećmi, twórczą dyskusję w trakcie zajęć i zabawę, która przyspieszy nabywanie cyfrowych kompetencji.
Honorowym ambasadorem programu jest Grzegorz Kasdepke – autor bestsellerowych książek dla dzieci.
Zajęcia w ramach Mega Misji prowadzone są w atrakcyjny sposób – przy użyciu tablicy interaktywnej, tabletów, filmów i prezentacji.
Udział w projekcie wiąże się ze zdobywaniem nagród dla szkoły za realizację projektowych zadań. Są to artykuły plastyczne, tablety, pomoce dydaktyczne.
Matematyczne zabawy z klockami Froebla
Dzięki wygranemu konkursowi na projekt kształtujący kompetencje matematyczne Fundacja mBanku dofinansowuje cotygodniowe zajęcia matematyczne oraz pomoce dydaktyczne dla SP 106.
Pomoce dydaktyczne używane w projekcie to klocki Froebla – pozwalające od najmłodszych lat oswajać się ze światem brył , rozwijać umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, poszukiwania kreatywnych rozwiązań.
Froeblowska metodyka zakłada naukę poprzez zabawę oraz naukę współpracy w grupie , wspiera kreatywność i samodzielność.
Odblaskowa Szkoła
Projekt zorganizowany przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji wspólnie z Małopolską Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Małopolskim Kuratorem Oświaty zakłada wyposażenie uczniów w elementy odblaskowe oraz kształtowanie nawyków bezpiecznego poruszania się w terenie. Realizacja projektu obejmuje liczne przedsięwzięcia promujące odblaski jako prosty sposób na zwiększenia bezpieczeństwa uczniów na drodze. Szkolny plan działań w ramach projektu obejmuje organizację wyjść grupowych oraz zabaw takich jak oczekiwany przez wszystkich szkolny pokaz odblaskowej mody, lub „Odblaskowe Kółko i Krzyżyk”.
Zaprogramuj Przyszłość
Projekt zakłada rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów, rozwój wiedzy i umiejętności z zakresu programowania oraz wzbogacenie zaplecza technicznego szkoły o tablety, roboty pozwalające rozwijać założone umiejętności.
Przyjaciele Zippiego
Program „Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne.
Jest to cykl 24 spotkań,realizowanych w oparciu o bardzo starannie opracowane materiały.
Program został zbudowany na założeniu, że uczniów można nauczyć radzenia sobie z problemami i trudnościami, dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości i w życiu dorosłym, korzystając z tych umiejętności.
Program „Przyjaciele Zippiego” uczy, jak radzić sobie ze zmianami i wyzwaniami, jak rozwiązywać konflikty i dobrze funkcjonować w grupie.
Uniwersytet Dzieci
Zamień swoich uczniów w detektywów i pokaż im, jak ciekawa potrafi być nauka! Dzięki projektowi dzieci będą poznawać tajniki matematyki, przyrody i informatyki. Rozwiną również swoje umiejętności plastyczne i kompetencje społeczne (współpraca, praca w grupie).
Projekt składa się z 8 scenariuszy lekcji. Część z nich połączona jest ze sobą motywem detektywistycznym, który rozbudzi ciekawość uczniów i zwiększy w nich chęć uczenia się i poznawania świata. Na każdej lekcji przedstawisz uczniom inną zagadkę, którą „mali detektywi” będą starali się rozwiązać. Scenariusze lekcji dotyczą różnych dziedzin nauki, ale łączy je potrzeba poszukiwania wiedzy i praca zespołowa. Wszystkie zajęcia rozwijają ponadto u uczniów umiejętność formułowania wniosków na podstawie własnych doświadczeń.
Czytam z klasą – lekturki spod chmurki
Projekt promujący czytelnictwo wśród najmłodszych uczniów, zakłada szereg działań koncentrujących się wokół wybranych przez nauczyciela lektur
Dzieci programują – ogólnopolski projekt
Dzieci programują – ogólnopolski projekt” – kierowany jest do wszystkich, którzy zaczynają przygodę z nauką programowania. To wydarzenie również dla nauczycieli, którzy chcą, aby ich dzieci rozwijały u siebie kreatywność, aktywne działanie i innowacyjność. Projekt wykorzystuje Dary Froebla, którymi posługują się uczniowie SP 106 również na zajęciach rozwijających.
Akademia Żakowska
Konkurs Rajcuś (dla uczniów klas I SP) – ma na celu wykorzystanie dóbr kultury i dziedzictwa narodowego do urzeczywistnienia celów edukacji obywatelskiej. W trakcie zajęć przygotowawczych uczestnicy zdobywają wiadomości o dawnych i współczesnych władzach miejskich, a uczą się obserwować swoje otoczenie, wyciągać odpowiednie wnioski i wysuwać konkretne propozycje dla wspólnego dobra.
Rok szkolny 2018/19
Zaczytana Szkoła
Z radością informujemy, że otrzymaliśmy certyfikat „ZACZYTANA SZKOŁA”, który jest ukoronowaniem wielomiesięcznej pracy nad realizacją założeń ogólnopolskiego projektu pod tą samą nazwą. Efektem udziału w projekcie były liczne wydarzenia związane z książką i czytelnictwem, w tym m.in. debaty, imprezy artystyczne, warsztaty oraz konkursy literackie i plastyczne. Mamy nadzieję, że dzięki wszystkim „zaczytanym” przedsięwzięciom grupa miłośników książek zyskała nowych członków, a biblioteka nowych wiernych bywalców!
Akademia Młodego Krakowianina
Jest to projekt skierowany m.in. do uczniów szkół podstawowych (klasy I–III). Jego celem jest kształtowanie w najmłodszych mieszkańcach Krakowa postaw prospołecznych i proekologicznych, umożliwia im także realizację zainteresowań kulturalnych i sportowych. Dzieci poznają działalność instytucji i spółek nadzorowanych przez samorząd krakowski, zdobędą lub poszerzą wiedzę na temat miejskiej infrastruktury, gospodarki odpadami czy wodociągów. Zobaczą spektakularne obiekty, odkryją też mało znane zielone miejsca w przestrzeni miejskiej.
Pierwsze zajęcia już w listopadzie – będziemy sadzić rośliny w ramach zajęć „Zróbmy sobie rabatę”. Dzieci wezmą też udział w zajęciach „Akademia Kropelki” oraz „Poznaj Kraków”.
Technologie z klasą!
Program realizowany w klasie pierwszej w ramach zajęć dodatkowych z kodowania
Cele programu to:
- rozwijanie u uczniów umiejętności rozumowania, analizowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych (przy wykorzystaniu środowiska Scratch dla klas I-III),
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów,
- wdrażanie do stosowania zasad związanych z bezpieczeństwem w sieci
Kresy Wschodnie Rzeczypospolitej – druga edycja
Tegoroczna edycja projektu poświęcona jest polskim naukowcom. Realizujemy także przedsięwzięcie „100 bitew na stulecie niepodległości państwa polskiego. Szyfrowanie z pola bitew” dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas wyjazdu zobaczymy imponujące twierdze, między innymi Kamieniec Podolski i Chocim. Będziemy w Liceum Krzemienieckim i na Uniwersytecie Lwowskim Jana Kazimierza.
Dom Józefa Mehoffera
Realizacja projektu edukacyjnego „Spacerkiem po Krakowie” trwa. Uczniowie klasy drugiej, którzy w ostatnim czasie odwiedzili między innymi kamienicę Hipolitów i Dom Matejki, tym razem mieli okazję zwiedzić dom znanego krakowskiego malarza, Józefa Mehoffera zamieszkującego wraz z rodziną przy ulicy Krupniczej 26 na przełomie XIX i XX wieku. Oglądając wnętrza pełne autentycznych mebli, pamiątek, zdjęć i obrazów, uczniowie wysłuchali opowieści o artyście, jego rodzinie, przyjaciołach […]